Länk till
2016-02-01
Syrligt smör finansieras med crowdfunding

Patrik Johansson och hans sambo Maria Håkansson tillverkar och produktutvecklar exklusivt smör. Det görs på syrad grädde enligt gamla traditioner och recept. I oktober gick flyttlasset från Sverige till Isle of Wight i England, där paret startade en crowdfunding-kampanj för att finansiera företaget Buttervikings nystart. Efter två dagar var 20 procent av finansieringsmålet nått.


– Det var min mormor som lärde mig att göra smör på syrad grädde, berättar Patrik. Hon var en småskalig smörskapare på 50-talet och jag har fortfarande kvar hennes mjölkkanna. Den får symbolisera arvet av att göra smör på traditionellt vis. När man gör smör av syrad grädde i en långsam process får smöret mer syrlighet än snabbtillverkat smör och en helt unik smak.

Hittills har ni drivit mejeriet i Sverige. Nu har ni flyttat till Isle of Wight i England för att starta smörtillverkning där. Hur kommer det sig?
– Det finns helt enkelt betydligt fler exklusiva restauranger i England och vi tror oss ha en bra konkurrensmöjlighet här. En anledning är att vi sedan lång tid tillbaka är leverantör till en av världens bästa restauranger, Noma. Där kan väntetiden på ett bord vara upp till sex år och många av gästerna är väletablerade krögare från hela världen. Det öppnar många dörrar, säger Patrik.

The Guardian: Spreading the word about good butter »

Ni har valt att finansiera företagets nystart genom crowdfunding. Varför valde ni det alternativet framför att låna pengar av en bank till exempel?
– Vi ser crowdfunding-kampanjen som en kombination av marknadsföring och finansiering. Vi tror att vi får värdefulla ambassadörer för våra produkter om de har gått in med själ och hjärta och satsat pengar i vår verksamhet. Att de blir trogna kunder och talar väl om Buttervikings.

– Finansiering via crowdfunding gör oss också friare jämfört med om vi till exempel gått till en bank. Vår crowdfunding erbjuder inte andelar i vår verksamhet utan i stället ger vi dem som stöttar oss olika typer av belöning. Det kan vara smör, inbjudningar till våra workshops eller fester och till de restauranger som stöttar oss ger vi rabatt på våra produkter. Videon är verkligen viktig, den måste gripa tag och bygga på en bra historia.

Det var bara några dagar sedan ni startade er crowdfunding-kampanj. Är det något som har överraskat hittills?
– Förberedelserna tar mer tid än man tror! Det handlar om några veckors heltidsjobb med att spela in video, hantera sociala kanaler, skicka pressreleaser och direktmeddelanden till personer som kan vara intresserade av vårt företag.

– Videon är verkligen viktig, den måste gripa tag och bygga på en bra historia. Vi har byggt vår berättelse på att vi är ett litet företag som jobbar med gamla traditioner från min mormors mejeri och att vi har goda referenser. Och mormors mjölkkanna får tjäna som en liten gimmick och är med på många bilder.

Hur valde ni plattformen för er crowdfunding?
– Vi tyckte att det skulle vara enkelt, tydligt och att det ska gå snabbt för den som besöker sidan att hitta rätt fakta. Vi ville också att det skulle gå att fördjupa information, till exempel har vi skrivit en del om mjölksyrabakterier som vi gärna vill att besökarna ska läsa.

Vilka krav ställde plattformen på er för att ni skulle få köra en kampanj på deras webbplats?
– Företaget som driver plattformen för vår crowdfunding kontrollerade vad vi skrev och själva storyn innan vi fick gå vidare och släppa kampanjen. De tar också en viss procent av det insamlade beloppet.

Redan två dagar efter att ni startade er kampanj hade ni uppnått 20 procent av målet. Vad är era förhoppningar framöver?
– Genom crowdfunding-kampanjen hoppas vi på att få investerare att bli intresserade av Buttervikings. Det vore fantastiskt om vi kunde knyta till oss några av dem.

Fotnot:
Sedan artikeln skrevs har Butter Vikings nått sitt mål om 6000 £ till en nystart i England. 

Läs mer
 
Vad är crowsfunding?
Crowdfunding, även kallat folkfinansiering, innebär att du som söker finansiering samlar in pengar via en crowdfunding-webbplats. Du presenterar din affärsidé och samtidigt söker du ekonomiskt stöd från privatpersoner och företag. På så vis har du möjlighet att nå en stor grupp människor som kan hjälpa dig att förverkliga din affärsidé. På webbplatsen presenteras många affärsidéer samtidigt och det ser ut lite som en anslagstavla. 

Tips till dig som vill finansiera sin affärsidé genom crowdfunding 
  • Ha en klar produkt och se till att du kan den.
  • Du behöver en affärsplan och en marknadsplan som ger en tankemodell för hur du kan anpassa ditt budskap till just din målgrupp.
  • Filmen är väldigt viktig.
  • Jobba hårt för att nå ut till en stor publik. Endast ett par procent av de som ser din crowdfunding kommer verkligen att satsa pengar i din verksamhet.
  • Sist men inte minst får du inte vara blyg när du drar igång din crowdfunding. Du måste tro på det du gör och vara beredd att tala om det!
 
 

Flera nyheter

2016-09-27
Vartannat småföretag saknar egen hemsida
Nästan hälften av Sveriges småföretag saknar en egen hemsida. En stor majoritet
Läs mer »
2016-09-20
Så påverkar budgeten dig som företagare

Idag presenterade regeringen sin budget för nästa år. Vad berör dig som företagare?

Läs mer »
2016-09-14
Smarta appar för företagare och privatliv

Fiffiga kom ihåg-listor, koll på lösenord och enkel fakturering. Det finns en app

Läs mer »
2016-09-08
Handelsbanken i topp när de små företagen får välja

En ny undersökning visar att Handelsbanken fortsätter att vara populär bland företag.

Läs mer »
2016-08-30
Färre anmälningar om bluffakturor i år

Antalet anmälningar om bluffakturor minskade med 30 procent under årets sex första

Läs mer »
2016-08-22
Sex av tio småföretagare jobbar mer än 40 timmar i veckan

Semestern är slut för de allra flesta – och för landets småföretagare

Läs mer »
Erbjudande: Visma Website
Enklare kontaktsida på internet eller som en proffsig marknadsplats för ditt företag.

Fler och fler kunder söker efter produkter och tjänster på nätet, samtidigt som fler och fler företag har en egen hemsida. Med en hemsida når du ut till både gamla och nya kunder, dygnet runt - helt gratis!

starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande
Erbjudande: Visma Webshop
Ett smidigt paket som ger dig både hemsida och nätbutik.

Fler och fler kunder vill handla på internet, och slippa åka till en butik. Nätbutiken blir ett naturligt inslag på hemsidan och dina kunder kan både läsa om ditt företag och handla, dygnet runt!
Endast 199 kr i månaden.

starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande
Erbjudande: Visma eEkonomi
– Fakturera på internet och få bokföringen på köpet

Med Visma eEkonomi kan du glömma termer som debet och kredit och alla krångliga kontonummer. Sånt sköter programmet åt dig. Säker bokföring online som funkar på både PC och Mac. Från 89 kr i månaden!