Länk till
2016-06-28
Så gör du en muntlig presentation som publiken älskar – 9 tips

Att pitcha sin affärsidé eller hålla ett föredrag är en utmaning för de flesta, och för en del är det rena mardrömmen. Men den som behärskar presentationsteknik har mycket att vinna och karriären kan boostas på flera sätt. Det är ju så mycket roligare att lyssna på en person som talar fritt än att se ännu en powerpoint.


Så här förbereder du din presentation »

– Lägg fokus på annat än orden, säger Monika Björkman, konsult på Mindset och expert på området presentationer, kommunikation och retorik.
Hon föreläser regelbundet för oss på Visma Spcs och håller också workshops då vi får träna på att göra muntliga presentationer och använda oss av retoriska knep såväl som ett aktivt kroppsspråk. Här är de viktigaste lärdomarna i en sammanfattning:

– Det vanligaste felet är att tänka för mycket på vad vi säger och för lite på hur vi säger det. Bara 20% av det vi uppfattar är vad vi säger, hela 80% är hur vi säger det.

– Det har också betydelse hur du använder hjälpmedel för att förstärka dina budskap, hur du använder rummet du rör dig i och hur du interagerar med din publik, de som lyssnar. Utmaningen med en muntlig presentation är ofta att få en helhet där alla delar hos dig stöttar samma budskap.  

9 tips för dig som vill göra det bästa av din presentation:
  1. Ta reda på så mycket som möjligt om de som du ska presentera inför. Vad förväntar de sig, vad kan de om ämnet och vad vet de om dig?
  2. Bestäm vad som är målet med just det här tillfället. Vad ska åhörarna veta, känna och tänka efteråt? Vill du väcka uppmärksamhet eller få till stånd en långtgående attitydförändring?
  3. Berätta vad publiken kan förvänta sig och höj din auktoritet, bygg ethos. Du och ditt budskap sitter ihop. Vi är inte vana att framhäva oss själva men förmedla att du faktiskt är en expert så att publiken förstår varför den ska lägga vikt vid ditt uttalande.
  4. Under själva presentationen: 
  5. Skapa omedelbart en personlig kontakt. Ställa raka frågor, till exempel: "Visste du att ...?". Ta ögonkontakt. Bygg en relation.
  6. Gör avbrott. Bryt mönstret genom en personlig historia, en talande tystnad, en variation i rösten, en bild, en kontrast, en upprepning. Eller kanske ett citat, ett ordstäv, ett särskilt ljud eller en betoning?
  7. Använd hela kroppen och var medveten om din mimik. Låt det bekräfta ditt budskap. Är du stel i ansiktet missar du chansen att förstärka det du vill få fram. Öva genom att överdriva mimik och gester, framför spegeln och framför vänner som kan ge konstruktiv feedback.
  8. Rör på dig. Använd hela rummet. Utnyttja alla ytor och alla hjälpmedel.
  9. Se till att din presentation hänger ihop logiskt.
 
Med metoderna ovan kan du förmedla en stark känsla, pathos. Det engagerar publiken mer och får ditt budskap att bli mycket starkare.

Hur vi berättar historier
De gamla grekerna hade ett sätt att berätta historier som ligger till grund för dagens tv-serier och dramer – 2000 år gamla tekniker som fungerar utmärkt än idag. Detsamma gäller talekonsten, retoriken.

Ethos, (auktoritet) logos, (logik) och pathos, (känsla) är bra verktyg för dig som presenterar. Dels behöver de bilda en helhet i själva presentationen, men de kan också komma till användning i en argumentation.

3 retoriska grepp som övertygar din publik »

En bra sak är att studera hur andra gör. Intressanta studieobjekt finns överallt. Lycka till med din presentation och glöm inte att öva, öva, öva!

Flera nyheter

2017-03-23
Var tredje småföretagare saknar säkerhetskopia i molnet

Sverige rankas som tredje bäst i 2017 års EU-index för digitalisering och näst

Läs mer »
2017-03-14
E-handeln växer med 17 procent i år

Under 2016 växte den totala e-handeln med 16 procent. Prognosen för 2017 är 17 procents

Läs mer »
2017-03-01
Svagt uppåt för nyföretagandet i februari

Antalet registreringar av nya företag ökade marginellt, med 1,3 procent, i februari jämfört

Läs mer »
2017-02-28
Förslag: Kriminalisera brott om bluffakturor tidigare

För att stoppa bluffakturor föreslår regeringen att det ska införas ett nytt

Läs mer »
2017-02-27
Starkare tillväxt för e-handeln förväntas
En allt större andel av svenskarna handlar på nätet enligt e-barometern*. Under julhandeln
Läs mer »
2017-02-16
Var snälla mot varandra – alla tjänar på det!

Visste ni att det är vänliga veckan den här veckan? Temat i år är vänlighet

Läs mer »
Erbjudande: Visma Affärsplan
– Hjälper dig igång med ditt företag

För att underlätta din start har vi tagit fram en affärsplan i samarbete med Nyföretagarcentrum. Det är ett bra verktyg för dig själv där du beskriver hur verksamheten ska bedrivas och finansieras. Narturligtvis bjuder vi på den!

Erbjudande: Visma eEkonomi
– Fakturera på internet och få bokföringen på köpet

Med Visma eEkonomi kan du glömma termer som debet och kredit och alla krångliga kontonummer. Sånt sköter programmet åt dig. Säker bokföring online som funkar på både PC och Mac. Från 89 kr i månaden!

Erbjudande: Visma Webshop
Ett smidigt paket som ger dig både hemsida och nätbutik.

Fler och fler kunder vill handla på internet, och slippa åka till en butik. Nätbutiken blir ett naturligt inslag på hemsidan och dina kunder kan både läsa om ditt företag och handla, dygnet runt!
Endast 199 kr i månaden.

starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande