Länk till
2015-11-10
Miljön prioriteras ner av landets småföretagare

Färre än varannan småföretagare, 45 procent, tar hänsyn till miljöpåverkan när de gör inköp. Ännu färre har en miljöpolicy för företaget. Det visar Vismas Affärsbarometer, som bygger på en enkät bland 900 små och medelstora företag.


- Småföretagarna utgör majoriteten av Sveriges näringsliv och tillsammans kan de göra stor skillnad genom att ställa högre krav på miljöhänsyn,säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage som genomfört undersökningen.

Miljöhänsyn lägst prioriterat vid inköp
Vismas Affärsbarometer visar att 45 procent av småföretagarna anser sig ta hänsyn till miljön när de gör inköp till företaget, vilket är en ökning sedan 2013 med 10 procentenheter då motsvarande siffra var 35. Men miljöhänsyn hamnar ändå sist på listan när småföretagarna får välja vilka kriterier som är viktigast när de gör inköp till företaget - endast 5 procent värderar miljöhänsyn högst.

Lägre pris och större tillgång på miljöanpassade produkter, samt krav från myndigheter är de faktorer som skulle få flest småföretagare att prioritera miljöpåverkan högre.

- Det är tydligt att det finns en positiv attityd till att ta hänsyn till miljön men det prioriteras ändå lågt när företagarna gör sina inköp. Företagarnas vilja är viktig, och vi behöver ta tillvara på den, säger Henrik Salwén.

Få småföretag har en miljöpolicy
Endast fyra av tio småföretagare, 40 procent, har en nedskriven miljöpolicy. Bland dessa har färre än hälften satt upp konkreta mål för företagets miljöarbete. Bara 7 procent av småföretagarna känner till att riksdagen beslutat om 16 miljökvalitetsmål som kan användas i miljöarbetet.

- Som småföretagare kan det vara svårt att lägga tiden som krävs för att sätta upp tydliga miljömål och det är inte alltid lätt att se hur ens egen verksamhet påverkar miljön i stort. Här finns stora möjligheter för myndigheter och organisationer att sprida mer kunskap om miljöarbete hos företagarna, säger Henrik Salwén.

Vismas Affärsbarometer »

Flera nyheter

2016-12-02
Rekordmånga nya företag i november

I november registrerades 7 364 nya företag i Sverige. Det gör november till den näst

Läs mer »
2016-11-30
Svenskarna handlade för miljarder

Black Friday har blivit en av Sveriges största köpdagar. I år ökade handeln kraftigt

Läs mer »
2016-11-28
Färre företag går i konkurs
Företagskonkurserna i Sverige minskade med 7 procent under årets nio första månader
Läs mer »
2016-11-24
Sverige bland världens 10 mest konkurrenskraftiga länder

Sverige hamnar på plats sex i World Economic Forums ranking av världens mest konkurrenskraftiga

Läs mer »
2016-11-24
Svenskar väntas jobba längst

EU-ländernas medborgare förväntas vara tillgängliga på arbetsmarknaden under

Läs mer »
2016-11-22
Här är årets julklapp 2016

Vi lever i den digitala tidsåldern. Samtidigt har vi ett samhälle där vi förväntar

Läs mer »
Erbjudande: Visma Website
Enklare kontaktsida på internet eller som en proffsig marknadsplats för ditt företag.

Fler och fler kunder söker efter produkter och tjänster på nätet, samtidigt som fler och fler företag har en egen hemsida. Med en hemsida når du ut till både gamla och nya kunder, dygnet runt - helt gratis!

starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande
Erbjudande: Visma eEkonomi
– Fakturera på internet och få bokföringen på köpet

Med Visma eEkonomi kan du glömma termer som debet och kredit och alla krångliga kontonummer. Sånt sköter programmet åt dig. Säker bokföring online som funkar på både PC och Mac. Från 89 kr i månaden!

Erbjudande: Visma Webshop
Ett smidigt paket som ger dig både hemsida och nätbutik.

Fler och fler kunder vill handla på internet, och slippa åka till en butik. Nätbutiken blir ett naturligt inslag på hemsidan och dina kunder kan både läsa om ditt företag och handla, dygnet runt!
Endast 199 kr i månaden.

starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande