Länk till
2015-11-10
Miljön prioriteras ner av landets småföretagare

Färre än varannan småföretagare, 45 procent, tar hänsyn till miljöpåverkan när de gör inköp. Ännu färre har en miljöpolicy för företaget. Det visar Vismas Affärsbarometer, som bygger på en enkät bland 900 små och medelstora företag.


- Småföretagarna utgör majoriteten av Sveriges näringsliv och tillsammans kan de göra stor skillnad genom att ställa högre krav på miljöhänsyn,säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage som genomfört undersökningen.

Miljöhänsyn lägst prioriterat vid inköp
Vismas Affärsbarometer visar att 45 procent av småföretagarna anser sig ta hänsyn till miljön när de gör inköp till företaget, vilket är en ökning sedan 2013 med 10 procentenheter då motsvarande siffra var 35. Men miljöhänsyn hamnar ändå sist på listan när småföretagarna får välja vilka kriterier som är viktigast när de gör inköp till företaget - endast 5 procent värderar miljöhänsyn högst.

Lägre pris och större tillgång på miljöanpassade produkter, samt krav från myndigheter är de faktorer som skulle få flest småföretagare att prioritera miljöpåverkan högre.

- Det är tydligt att det finns en positiv attityd till att ta hänsyn till miljön men det prioriteras ändå lågt när företagarna gör sina inköp. Företagarnas vilja är viktig, och vi behöver ta tillvara på den, säger Henrik Salwén.

Få småföretag har en miljöpolicy
Endast fyra av tio småföretagare, 40 procent, har en nedskriven miljöpolicy. Bland dessa har färre än hälften satt upp konkreta mål för företagets miljöarbete. Bara 7 procent av småföretagarna känner till att riksdagen beslutat om 16 miljökvalitetsmål som kan användas i miljöarbetet.

- Som småföretagare kan det vara svårt att lägga tiden som krävs för att sätta upp tydliga miljömål och det är inte alltid lätt att se hur ens egen verksamhet påverkar miljön i stort. Här finns stora möjligheter för myndigheter och organisationer att sprida mer kunskap om miljöarbete hos företagarna, säger Henrik Salwén.

Vismas Affärsbarometer »

Flera nyheter

2017-03-23
Var tredje småföretagare saknar säkerhetskopia i molnet

Sverige rankas som tredje bäst i 2017 års EU-index för digitalisering och näst

Läs mer »
2017-03-14
E-handeln växer med 17 procent i år

Under 2016 växte den totala e-handeln med 16 procent. Prognosen för 2017 är 17 procents

Läs mer »
2017-03-01
Svagt uppåt för nyföretagandet i februari

Antalet registreringar av nya företag ökade marginellt, med 1,3 procent, i februari jämfört

Läs mer »
2017-02-28
Förslag: Kriminalisera brott om bluffakturor tidigare

För att stoppa bluffakturor föreslår regeringen att det ska införas ett nytt

Läs mer »
2017-02-27
Starkare tillväxt för e-handeln förväntas
En allt större andel av svenskarna handlar på nätet enligt e-barometern*. Under julhandeln
Läs mer »
2017-02-16
Var snälla mot varandra – alla tjänar på det!

Visste ni att det är vänliga veckan den här veckan? Temat i år är vänlighet

Läs mer »
Erbjudande: Visma eEkonomi
– Fakturera på internet och få bokföringen på köpet

Med Visma eEkonomi kan du glömma termer som debet och kredit och alla krångliga kontonummer. Sånt sköter programmet åt dig. Säker bokföring online som funkar på både PC och Mac. Från 89 kr i månaden!

Erbjudande: Visma Website
Enklare kontaktsida på internet eller som en proffsig marknadsplats för ditt företag.

Fler och fler kunder söker efter produkter och tjänster på nätet, samtidigt som fler och fler företag har en egen hemsida. Med en hemsida når du ut till både gamla och nya kunder, dygnet runt - helt gratis!

starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande
Erbjudande: Visma Affärsplan
– Hjälper dig igång med ditt företag

För att underlätta din start har vi tagit fram en affärsplan i samarbete med Nyföretagarcentrum. Det är ett bra verktyg för dig själv där du beskriver hur verksamheten ska bedrivas och finansieras. Narturligtvis bjuder vi på den!