Länk till
2015-11-10
Miljön prioriteras ner av landets småföretagare

Färre än varannan småföretagare, 45 procent, tar hänsyn till miljöpåverkan när de gör inköp. Ännu färre har en miljöpolicy för företaget. Det visar Vismas Affärsbarometer, som bygger på en enkät bland 900 små och medelstora företag.


- Småföretagarna utgör majoriteten av Sveriges näringsliv och tillsammans kan de göra stor skillnad genom att ställa högre krav på miljöhänsyn,säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage som genomfört undersökningen.

Miljöhänsyn lägst prioriterat vid inköp
Vismas Affärsbarometer visar att 45 procent av småföretagarna anser sig ta hänsyn till miljön när de gör inköp till företaget, vilket är en ökning sedan 2013 med 10 procentenheter då motsvarande siffra var 35. Men miljöhänsyn hamnar ändå sist på listan när småföretagarna får välja vilka kriterier som är viktigast när de gör inköp till företaget - endast 5 procent värderar miljöhänsyn högst.

Lägre pris och större tillgång på miljöanpassade produkter, samt krav från myndigheter är de faktorer som skulle få flest småföretagare att prioritera miljöpåverkan högre.

- Det är tydligt att det finns en positiv attityd till att ta hänsyn till miljön men det prioriteras ändå lågt när företagarna gör sina inköp. Företagarnas vilja är viktig, och vi behöver ta tillvara på den, säger Henrik Salwén.

Få småföretag har en miljöpolicy
Endast fyra av tio småföretagare, 40 procent, har en nedskriven miljöpolicy. Bland dessa har färre än hälften satt upp konkreta mål för företagets miljöarbete. Bara 7 procent av småföretagarna känner till att riksdagen beslutat om 16 miljökvalitetsmål som kan användas i miljöarbetet.

- Som småföretagare kan det vara svårt att lägga tiden som krävs för att sätta upp tydliga miljömål och det är inte alltid lätt att se hur ens egen verksamhet påverkar miljön i stort. Här finns stora möjligheter för myndigheter och organisationer att sprida mer kunskap om miljöarbete hos företagarna, säger Henrik Salwén.

Vismas Affärsbarometer »

Flera nyheter

2017-02-16
Var snälla mot varandra – alla tjänar på det!

Visste ni att det är vänliga veckan den här veckan? Temat i år är vänlighet

Läs mer »
2017-02-15
Nytt besked från Riksbanken: fortsatt minusränta

Riksbankens första räntebesked i år var väntat: styrräntan lämnas oförändrad

Läs mer »
2017-02-09
Upprop för bättre villkor för småföretag

Skifta politiken från lönesubventioner till att ge småföretagen bättre

Läs mer »
2017-02-03
Regeringen skärper lagen mot bluffakturor

Bluffakturor innebär både kostnader och juridiska problem för de som drabbas. Regeringen

Läs mer »
2017-02-01
Trög start för nyföretagandet

Antalet registreringar av nya företag minskade med 11 procent i januari jämfört med

Läs mer »
2017-01-25
Fler anmälningar om bluffakturor under 2016

Förra året gjordes 14 600 polisanmälningar om bluffakturor, en ökning med drygt

Läs mer »
Erbjudande: Visma Webshop
Ett smidigt paket som ger dig både hemsida och nätbutik.

Fler och fler kunder vill handla på internet, och slippa åka till en butik. Nätbutiken blir ett naturligt inslag på hemsidan och dina kunder kan både läsa om ditt företag och handla, dygnet runt!
Endast 199 kr i månaden.

starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande
Erbjudande: Visma Website
Enklare kontaktsida på internet eller som en proffsig marknadsplats för ditt företag.

Fler och fler kunder söker efter produkter och tjänster på nätet, samtidigt som fler och fler företag har en egen hemsida. Med en hemsida når du ut till både gamla och nya kunder, dygnet runt - helt gratis!

starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande
Erbjudande: Visma Affärsplan
– Hjälper dig igång med ditt företag

För att underlätta din start har vi tagit fram en affärsplan i samarbete med Nyföretagarcentrum. Det är ett bra verktyg för dig själv där du beskriver hur verksamheten ska bedrivas och finansieras. Narturligtvis bjuder vi på den!