Länk till

Foto: Middagsfrid
2015-11-19
Middagsfrid levererar god mat i rättan tid

Matkassens moder heter varken Lina, ICA eller Coop, utan Kicki, eller Kristina Theander för att vara helt korrekt. Kicki drog igång Middagsfrid redan 2007, och här kan du läsa om hur Kicki kom på idén och hur det gick sen.


Kicki Theander hade egentligen aldrig tänkt tanken att jobba med mat. Kicki var civilekonom och småbarnsmamma med ett helt nytt konsultjobb. Men Kicki ville mer med sitt liv.

- Redan efter några dagar var jag så less på mitt nya jobb att jag sa upp mig utan att veta vad jag skulle göra istället. Så jag gick till en personlig coach som sa till mig att reflektera över vad jag ville göra: ”Fundera över din drömsituation - utan hinder och begränsningar”. Och det gjorde Kicki.

Drömsituation: att använda det du kan för att göra det du vill
- Det var där och då tanken föddes - jag ska leverera färdigplanerade matkassar med tillhörande recept.

Och det var en innovation som kom att bli en hel bransch. Middagsfrids matkasse har fått många efterföljare, men det är Middagsfrids matkasse som finns att beskåda på Tekniska Museets utställning De hundra viktigaste innovationerna genom tiderna, som är framröstad av svenska folket.

Hur gjorde du rent praktiskt?
- Jag såg detta som min grej, men det var även ett test, eller ett läroprojekt om man så vill. Min man stod bakom och var pappaledig under tiden jag drog igång verksamheten i maj 2007. De första leveranserna kördes ut i oktober och då hade jag lagt ganska mycket pengar på att ta fram en grafisk profil. Jag insåg snabbt att jag måste ta hjälp för att packa och köra ut varorna och till detta använde jag en ICA-butik och lokala kylbilar. Finansieringen löste jag genom att förskottsfakturera kunder, berättar Kicki.

I dag har Middagsfrid 22 anställda och använder Axfood som huvudleverantör, men de handlar även från många mindre leverantörer så att de själva kan skräddarsy matkassens innehåll.

- Vår specialitet är att leverera mat med hög kvalitet, färska råvaror med minst 25 procent ekologiska varor och enbart svenskt kött.

Hur marknadsför ni er?
- Det varierar. Vi provar oss fram, mäter och jämför i dagspress, online och i sociala medier. Vi har provat det mesta, och dagspress är det som funkat bäst för oss. Olika medier ger olika typer av kunder och det skiljer även hur länge en kund stannar. En kund som stannar kvar länge kan vara värd att betala lite mer för, men den perfekta formeln har jag ännu inte hittat.

- Samtidigt är det viktigt för oss att växa vidare. För det är den som är stor i branschen får bättre inköpspriser vilket gör att man kan bygga vidare även på sikt.

Du har även en blogg där du lägger ut veckans menyer och skriver om matkvalitet?
- Ja, den kom till lite av sig själv. Det är ingen ren receptblogg, utan jag delar även med mig av min vardag. Jag behövde en bas i mitt arbete i sociala medier - någonstans att lägga upp en längre text så att jag kan göra inlägg i sociala medier och länka till texten.

Hur utvecklar ni era produkter?
- Vi tittar på nya recept och råvaror hela tiden och letar ständigt efter nya trender i matvärlden. Kunderna väljer inte en matkasse för att få spagetti och köttfärssås, utan för att få hjälp att laga nya rätter. Förutom själva avlastningen vill vi att våra kunder ska äta mer varierat, lite nyttigare och prova något nytt.

- Vi har ganska nyligen gjort en tilläggstjänst kallad a la carte där kunder även kan byta ut maträtter. I många familjer är det enstaka maträtter man inte gillar eller råvaror man inte tål, då kan man välja att ersätta de recepten mot annat.

Vad gör du om tio år?
- Något inom mat. Det finns så många områden, så mycket att göra. I somras gjorde jag en lista på allt som irriterar mig, och det var nästan bara mat. Och ofta sådant som rör barn - mat i skolor, mat på event, mat på platser där barn rör sig – där det nästan bara handlar om snabblagat som korvar och charkprodukter. Kanske jobbar jag med kvalitetsmat på stan eller inom servicehandeln. Fast i vilken form vet jag inte.

Dina bästa råd till andra företagare?
- För den som ska starta är det jätteviktigt att komma ut på marknaden så fort som möjligt. I stället för att eftersträva perfektion från början är det bättre att förbättra när man är på marknaden. Våra första leveranser gick ut i ICA-butikens kassar för att vi inte fått egna. Vi missade också att ange hur mycket man skulle peppra och salta i våra första recept, men det är sådant man får åtgärda på vägen.

- Om jag ska ge något råd till den som driver verksamhet är det nog att alltid vara kostnadsmedveten, även när det går riktigt bra. För den dagen kommer då pengarna behövs. Vår verksamhet började med tre års rakettillväxt, vi hann inte ens tänka tanken om vi skulle kunna köpa varorna billigare, det bara rullade på. Men sedan kom konkurrensen och då var vi tvungna. Som ekonom ångrar jag att vi inte var mer kostnadsmedvetna från början.

Webbversion av reportaget »

Flera nyheter

2016-12-02
Rekordmånga nya företag i november

I november registrerades 7 364 nya företag i Sverige. Det gör november till den näst

Läs mer »
2016-11-30
Svenskarna handlade för miljarder

Black Friday har blivit en av Sveriges största köpdagar. I år ökade handeln kraftigt

Läs mer »
2016-11-28
Färre företag går i konkurs
Företagskonkurserna i Sverige minskade med 7 procent under årets nio första månader
Läs mer »
2016-11-24
Sverige bland världens 10 mest konkurrenskraftiga länder

Sverige hamnar på plats sex i World Economic Forums ranking av världens mest konkurrenskraftiga

Läs mer »
2016-11-24
Svenskar väntas jobba längst

EU-ländernas medborgare förväntas vara tillgängliga på arbetsmarknaden under

Läs mer »
2016-11-22
Här är årets julklapp 2016

Vi lever i den digitala tidsåldern. Samtidigt har vi ett samhälle där vi förväntar

Läs mer »
Erbjudande: Visma eEkonomi
– Fakturera på internet och få bokföringen på köpet

Med Visma eEkonomi kan du glömma termer som debet och kredit och alla krångliga kontonummer. Sånt sköter programmet åt dig. Säker bokföring online som funkar på både PC och Mac. Från 89 kr i månaden!

Erbjudande: Visma Website
Enklare kontaktsida på internet eller som en proffsig marknadsplats för ditt företag.

Fler och fler kunder söker efter produkter och tjänster på nätet, samtidigt som fler och fler företag har en egen hemsida. Med en hemsida når du ut till både gamla och nya kunder, dygnet runt - helt gratis!

starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande
Erbjudande: Visma Webshop
Ett smidigt paket som ger dig både hemsida och nätbutik.

Fler och fler kunder vill handla på internet, och slippa åka till en butik. Nätbutiken blir ett naturligt inslag på hemsidan och dina kunder kan både läsa om ditt företag och handla, dygnet runt!
Endast 199 kr i månaden.

starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande