starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande
Foto: Petter Hammarbäck
Tommy Jansson
Expert inom:
Entreprenörskap och affärsutveckling

Tommy Jansson jobbar i det egna företaget Lomsjöakademien. Han är pedagog och mental tränare med specialintresse för entreprenörskap, kreativitet och affärsutveckling. Tommy har varit ordförande i Nyföretagarcentrum i Nyköping och coachat många nyföretagare.

Fråga:

Jag och några kompisar driver ett UF-företag (ung utveckling uf) som säljer läxhjälp till högstadieungdomar. Vi har försökt marknadsföra oss på diverse sätt, men har fått väldigt lite kontakt med kunder.

Vi har försökt åka runt och sätt upp affischer lite varstans i Borås (där vi är verksamma), samt lyckats bli omskrivna lite i tidningen, startat en facebooksida och en hemsida. Hur sköter man detta bra / är det bra grejjer som vi håller på med med tanke på målgruppen.

Vi har även funderat på att dela ut flygblad till folk, samt att åka ut till skolor och göra enkla experiment för att synas. Tror du att detta är bra idéer?


Finns det något annat som du tycker vi borde göra eller något i vi borde förändra?

Svar:

Det finns mycket att bena upp kring ert UF-företag:

- vem är kunden? Eleven/studenten eller föräldrarna - vem är det som betalar? Vem eller vilka är det normalt som fattar beslut om att köpa er tjänst?

- betalar man er per timme/lektion vad det faktiskt kostar eller har ni någon form av sponsring som delvis finansierar verksamheten?


Jag antar att ni skrivit ihop en affärsplan där utgångspunkten är affärsidén och de målgrupper den vänder sig till. Det är viktigt att man lägger lite krut på att bli tydlig med dessa saker. Vilken är den unika nyttan som ni erbjuder era kunder?


Sedan är det viktigt i uppstarten att skaffa sig några kundreferenser - några som använt er hjälp och som kan vittna om nyttan med det. Gärna några elever som andra lyssnar på.


Det framgår inte om ni riktat er något mot lärare? Kanske ni borde testa den kanalen. Om ni kan få lite draghjälp från lärare som inser att er hjälp kan vara till nytta, kan kanske de rekommendera er.


Via er hemsida kan ni hela tiden visa uppdaterat material om det ni gör. Kanske kan ni lägga in lite frågor där era potentiella kunder kan testa sig - se hur de ligger till kunskapsmässigt?


Hör gärna av er och berätta hur det går - ställ flera frågor.

Erbjudande: Visma Affärsplan
– Hjälper dig igång med ditt företag

För att underlätta din start har vi tagit fram en affärsplan i samarbete med Nyföretagarcentrum och Jobs and Society. Det är ett bra verktyg för dig själv där du beskriver hur verksamheten ska bedrivas och finansieras. Narturligtvis bjuder vi på den!

Erbjudande: Visma Website
Enklare kontaktsida på internet eller som en proffsig marknadsplats för ditt företag.

Fler och fler kunder söker efter produkter och tjänster på nätet, samtidigt som fler och fler företag har en egen hemsida. Med en hemsida når du ut till både gamla och nya kunder, dygnet runt.
Endast 89 kr i månaden.

starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande
Erbjudande: Visma Webshop
Ett smidigt paket som ger dig både hemsida och nätbutik.

Fler och fler kunder vill handla på internet, och slippa åka till en butik. Nätbutiken blir ett naturligt inslag på hemsidan och dina kunder kan både läsa om ditt företag och handla, dygnet runt!
Endast 209 kr i månaden.

starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande