Länk till
2017-03-14
E-handeln växer med 17 procent i år

Under 2016 växte den totala e-handeln med 16 procent. Prognosen för 2017 är 17 procents tillväxt vilket motsvarar 9 procent av den totala detaljhandeln. Detta enligt e-barometern som tas fram av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research. 


E-handeln utgör nu 7,7 procent av den totala detaljhandeln och 13,6 procent av sällanköpsvaruhandeln.

Anledningen till den fortsatta tillväxten är kedjornas fortsatta satsningar på digitala kanaler, livsmedelsbranschens framfart och allt mognare e-handelskonsumenter. Något som skulle kunna bromsa utvecklingen är att konsumenterna gör sina köp i utländska webbutiker.

Det här är trenderna, och det här kräver konsumenterna, enligt E-barometern:
• Sömlösa och smidiga lösningar. Shopping på våra villkor och så bekvämt som möjligt. Vi vill ha en upplevelse!
• Företag integrerar sina försäljningskanaler, de samspelar mycket mer än de konkurrerar.
• Gränserna för vad som är ett e-handelsköp och ett köp i en fysisk butik suddas ut. Köp i butik föranleds av digitala inslag. Digitala lösningar blir fler i den fysiska butiken. Vi rör oss snart helt obehindrat mellan de olika försäljningskanalerna.

Till hela rapporten »
 
Om E-barometern
E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på ett flertal konsumentundersökningar och en företagsundersökning.

Till e-handel räknas i det här sammanhanget internetförsäljning av varor som levereras hem eller till ett utlämningsställe, alternativt hämtas av konsument i butik, lager eller utlämningslokal.

• Följande definieras inte som e-handel i E-barometern:
• Köp i butik som först har bokats via internet
• Försäljning av tjänster (exempelvis resor, hotell och konsertbiljetter) som sker via internet
• Nedladdning av exempelvis musikfiler, filmer och applikationer
• Internetförsäljning mellan företag
• Internetförsäljning mellan privatpersoner

Flera nyheter

2017-03-23
Var tredje småföretagare saknar säkerhetskopia i molnet

Sverige rankas som tredje bäst i 2017 års EU-index för digitalisering och näst

Läs mer »
2017-03-14
E-handeln växer med 17 procent i år

Under 2016 växte den totala e-handeln med 16 procent. Prognosen för 2017 är 17 procents

Läs mer »
2017-03-01
Svagt uppåt för nyföretagandet i februari

Antalet registreringar av nya företag ökade marginellt, med 1,3 procent, i februari jämfört

Läs mer »
2017-02-28
Förslag: Kriminalisera brott om bluffakturor tidigare

För att stoppa bluffakturor föreslår regeringen att det ska införas ett nytt

Läs mer »
2017-02-27
Starkare tillväxt för e-handeln förväntas
En allt större andel av svenskarna handlar på nätet enligt e-barometern*. Under julhandeln
Läs mer »
2017-02-16
Var snälla mot varandra – alla tjänar på det!

Visste ni att det är vänliga veckan den här veckan? Temat i år är vänlighet

Läs mer »
Erbjudande: Visma eEkonomi
– Fakturera på internet och få bokföringen på köpet

Med Visma eEkonomi kan du glömma termer som debet och kredit och alla krångliga kontonummer. Sånt sköter programmet åt dig. Säker bokföring online som funkar på både PC och Mac. Från 89 kr i månaden!

Erbjudande: Visma Website
Enklare kontaktsida på internet eller som en proffsig marknadsplats för ditt företag.

Fler och fler kunder söker efter produkter och tjänster på nätet, samtidigt som fler och fler företag har en egen hemsida. Med en hemsida når du ut till både gamla och nya kunder, dygnet runt - helt gratis!

starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande
Erbjudande: Visma Affärsplan
– Hjälper dig igång med ditt företag

För att underlätta din start har vi tagit fram en affärsplan i samarbete med Nyföretagarcentrum. Det är ett bra verktyg för dig själv där du beskriver hur verksamheten ska bedrivas och finansieras. Narturligtvis bjuder vi på den!