Blogg

2013-02-28

När du står inför något stort i livet är det viktigt att du har en inspirerande målbild. En bild av hur det ska se ut när du firar att du har lyckats. Ju större projekt du ger dig in i desto viktigare är målbilden.

Att starta ett företag är en verkligt stor händelse i en människas liv. Målbilden är viktig för företagsstarten och därför bör du tänka till rejält. Det allra viktigaste är givetvis att målbilden ger dig energi och inspiration under såväl framgång som motgång – och att du själv tror på dina mål.
 

För att våga tro på din målbild måste du känna att du kan kontrollera den. Du bör alltså undvika en målbild som du själv inte kan förverkliga, utan i stället är beroende av vad andra gör. En sådan målbild tappar du fort intresse i och ger dig inte ny energi när du stöter på motgångar i ditt företagande.

 av aarmono

2013-02-21

Många företag, speciellt småföretag, förlitar sig på ständigt nya och smarta lösningar för att de ska kunna hålla sig konkurrenskraftiga på marknaden. Sådana lösningar finns inte samlade i en magisk ask, utan uppfinns där man minst anar det.

 

För ett tag sedan fick jag höra talas om ett tegelbruk i södra Sverige som hade stora problem med transportskador. Det blev mycket svinn som ledde till bortfall i kassaflödet. Efter diskussioner på företaget insåg man att man behövde fräscha idéer utifrån.

Till sist kläckte man idén att arrangera en öppen förslagstävling för att hitta den den bästa emballagelösningen för transport av tegel. Till tävlingen inbjöds konsulter och utvecklingsmänniskor inom transportsektorn. Men på skoj bjöd man också in en lite udda deltagare i sammanhanget - en konstnär.

 

Det visade sig vara klokt.

Det bästa förslaget kom nämligen från konstnären. Medan alla andra förslag baserades på att man hade en pall av trä med diverse emballage runt teglet, hade konstnären kommit på en egen idé. Han hade tagit fram en lösning där man gjorde transportpallen av tegelsten, som sedan förseglades med stark plast. Pall och last i samma material! Tegelbruket gjorde en viktig insikt som jag tycker att alla företagare och entreprenörer alltid ska ha med sig i baktanken: Du vet aldrig när, var och hur du upptäcker nästa vinnande lösning till ditt företag!

 

 av m. eckelberg

2013-02-14

Runt om i landet byggs det bredbandsnät i mindre kommuner och i ren glesbygd. I vår lilla by Lomsjö i södra Lappland byggde vi för fyra år sedan ett fibernät med mycket hög kapacitet. Då trodde politikerna att detta var räddningen från avfolkning - nätet var vad som behövdes.

Själv var jag tydlig med att det bara var i kombination med entreprenörskap som någon utveckling skulle ske. Vilket också visade sig vara sant. Ett bredbandsnät är som en landsväg - en infrastruktur som ger förutsättningar. Om ingen nyttjar och gör något av förutsättningarna så händer ju heller ingenting.

Nu har jag under de senaste åren coachat ett stort antal entreprenörer i Norrlands inland, som baserat på nätet byggt upp företagsverksamheter som fungerar. De har med nätets hjälp överbryggat behovet av fysisk kontakt mellan säljare och köpare. De arbetar med att sälja varor på internet eller till exempel leverera it-support över hela världen från små byar i inlandet.

Infrastruktur ger möjligheter, men det är entreprenörerna som gör något av möjligheterna!

 av hagge

2013-02-07

Skuldkris, varselvåg, nedskärningar. Öppnar man tidningen i dag ser man rubriker som nästan alla pekar på en ihållande lågkonjunktur i Sverige. Samtidigt läser man om många arbetslösa som tar steget och startar eget. Det här med företagande under arbetslöshet är egentligen inget nytt fenomen.

 

Från anställning till företagande
På 80-talet lades flera gamla industrier ner i Värmland. Många blev av med sina jobb - jobb som många i de gamla bruksorterna trodde var evigt trygga. För många fanns inga nya jobb att få om man inte skapade dem själv. Alltså drogs entreprenörsprogram i gång för att hjälpa människor att gå från anställda till företagare.

 

En kille jag träffade under utbildningen, vi kallar honom Johan, ville pröva affärsidén att ta hand om överblivet material från skogsavverkning och sälja som brasved. I ett första steg ville han ta reda på vad man var beredd att betala för brasved. Detta var avgörande för om idén skulle ha någon ekonomisk bärighet.

 

Johan var en driven kille och lånade en liten lastbil av en kompis, som också ställde upp med att spela rollen som vedhandlare. De lastade bilen full med ved i säckar och åkte in till Karlstad. De besökte ett villaområde i taget och knackade dörr med sitt erbjudande. I det första villaområdet satte man priset till 50 kronor per säck, vilket gick utmärkt. I nästa område testade man 75 kronor säcken, vilket också gick bra. I ett tredje villaområde försökte man sälja veden för 100 kronor säcken, vilket visade sig omöjligt.

 

Höjde sina priser
Då fick killarna idén att pröva med en annan förpackning. De packade veden i en snygg kartong och lyxade till erbjudandet med röda rosetter. Plötsligt gick det att sälja veden som presentartikel för hela 150 kronor säcken.
 

Alla företagare bör fundera på hur de prissätter sina erbjudanden. Hur kan du ompaketera ditt erbjudande och skapa mervärden för dina kunder, som gör att deras betalvillighet ökar och du kan öka dina priser?

 

 av MiiiSH

2013-01-31

När du är nystartad företagare kan det verka svårt att ta första steget in på en marknad. Tittar man på sin marknadsanalys ser man ofta flera framgångsrika aktörer som man ska försöka stjäla kunder från. Här har du alltså verkligen råd att våga tänka nytt för att underlätta din företagsstart.

 

Vad skulle hända om du bortsåg från alla konkurrenter en stund och i stället fokuserade på att hitta möjliga samarbetspartners?

 

Ställ dig själv frågan: Finns det grupper eller nätverk som du kan utnyttja för att nå din målgrupp? Någon som levererar produkter eller tjänster till samma målgrupp som du är ute efter, men som säljer något som kompletterar dig snarare än konkurrerar med dig? Tänk smått, snabbt och billigt.

 

Om du är florist i en medelstorstad, varför inte gå ihop med en lokal presentbutik och tillsammans skapa ett kunderbjudande med blommor och choklad? Har du tur kan det bli win-win för båda av er.


Att samarbeta med grupper, nätverk eller företag underlättar din företagsstart, hjälper dig in på en marknad och kan samtidigt stärka din legitimitet.

 

 av Shalimar Flower Shop

Erbjudande: Visma Website
Enklare kontaktsida på internet eller som en proffsig marknadsplats för ditt företag.

Fler och fler kunder söker efter produkter och tjänster på nätet, samtidigt som fler och fler företag har en egen hemsida. Med en hemsida når du ut till både gamla och nya kunder, dygnet runt - helt gratis!

starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande
Erbjudande: Visma eEkonomi
– Fakturera på internet och få bokföringen på köpet

Med Visma eEkonomi kan du glömma termer som debet och kredit och alla krångliga kontonummer. Sånt sköter programmet åt dig. Säker bokföring online som funkar på både PC och Mac. Från 89 kr i månaden!

Erbjudande: Visma Affärsplan
– Hjälper dig igång med ditt företag

För att underlätta din start har vi tagit fram en affärsplan i samarbete med Nyföretagarcentrum. Det är ett bra verktyg för dig själv där du beskriver hur verksamheten ska bedrivas och finansieras. Narturligtvis bjuder vi på den!